Reputatie- en imagostrategie

Over een crisis wil je liever niet communiceren. Toch is juist bij een crisis goede, strategisch slim doordachte communicatie en woordvoering uiterst belangrijk. Het spreekwoord zegt: vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Dat geldt ook voor uw reputatie en imago. Wat in jaren is opgebouwd kan in korte tijd volledig worden afgebroken. Een crisis voorkomen, lukt misschien niet. Maar een crisis de kop indrukken en reputatie- en imagoschade beperken of nog liever: voorkomen, dat kan wel!

Woordvoering en crisiscommunicatie

Martijn heeft zeer veel ervaring met (landelijke) media en crisiscommunicatie. Na zijn studies journalistiek en communicatie werkt hij bij TweeVandaag als redacteur/verslaggever en coördinator van het liveteam. In die jaren is hij betrokken bij de verslaggeving van diverse rampen en crisissituaties, zoals: de vuurwerkramp in Enschede, de nieuwjaarsbrand in Volendam, overstromingen in Limburg en het Westland en persconferenties van de NAVO tijdens de oorlog in voormalig Joegoslavië.

Daarna is Martijn enkele jaren redactiechef bij het Nederlands Dagblad, tot hij in 2006 de journalistiek verlaat en aan de slag gaat als trainer, communicatiestrateeg en woordvoerder. Hij is in 2013 betrokken bij het crisiscommunicatieteam na het familiedrama in Zeist. In de jaren erna ondersteunt hij verschillende gemeenten bij de transitie in het sociaal domein met het ontwikkelen van een communicatiestrategie en calamiteitenprotocol.

Tijdens de COVID-19-pandemie werkt hij ruim een jaar als woordvoerder bij het RIVM voor de portefeuilles infectieziektebestrijding (m.u.v. COVID-19), volksgezondheid en zorg en corporate. In het voorjaar van 2022 maakt hij de overstap van het RIVM naar het ministerie van Buitenlandse Zaken, waar hij als interim-woordvoerder werkt voor de minister van Buitenlandse Zaken.

Duidelijke taal

Martijn heeft zich daarnaaast gespecialiseerd in direct duidelijke communicatie en begrijpelijke financiële en juridische informatie. In 2007 is hij betrokken bij de organisatie van PLAIN 2007 in Amsterdam; ook schrijft hij in dat jaar mee aan de Grondwet in begrijpelijke taal. In 2009 richt hij Texplain® op, een bureau waarin diverse specialisten samenwerken aan begrijpelijke communicatie. In 2017 gaat Texplain® samen met Leene Communicatie en wordt Martijn als zelfstandig partner verantwoordelijk voor de Academie. Van 2012 tot 2022 zet hij zich naast zijn werk in als ambassadeur voor laaggeletterden in de regio’s Parkstad, Holland Rijnland en Gouda. Ook ondersteunt Martijn in 2020/2021 de Direct Duidelijk Brigade enkele maanden als netwerkcoördinator en procesbegeleider.